Thursday, August 19, 2010

AIR TEBU....

Setakat 8 hari berpuasa pada Ramadan kali ini, air tebu masih lagi tetap menjadi air rasmi berbuka puasa bagi keluarga syahrul hezrin. Memang benar kata orang tua...ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi...kegemaran meminum air tebu sejak dari kecil lagi kini telah juga dipelopori oleh kedua-dua anakku...bapa borek anak rintik....
Sepanjang pengalaman hampir 90% usia ini..mengemari air tebu..ada beberapa indikator untuk menentukan kualiti rasa air tebu tersebut....yang paling ketara ialah warna air tersebut...warna sepertimana gambar yang paling atas sekali mempunyai rasa paling enak.. disamping itu juga..air tebu yang baik perlulah datang dari batang tebu yang diproses dengan baik dengan membuang kulit luar tebu tersebut dengan rapi serta perlu dihindari dari sebarang kekotoran.

Berapa harga air tebu ? sehingga ke saat ini majoriti penjual di Kuala Terengganu masih menjual dengan harga RM 1 satu gelas. Ada juga yang menjual dengan harga RM 1.50 tanpa ais.

Bagi saya...setakat ini air tebu yang paling best ialah di Kg. Losong di tepi jalan sebelah kiri menuju ke Taman Tamadun Islam...setakat ini rasanya masih lagi konsisten.

Kalau mengikut penampilan air tebu di atas...ianya juga boleh dikatakan mempunyai rasa yang hebat.

Dari segi akademiknya, berdasarkan wikipedia....Tebu merupakan dari keluarga rumput yang berasal dari Asia Tenggara. Batangnya yang tebal menyimpan sukrose dalam batangnya. Dari cecair ini gula dihasilkan dengan mengeringkan airnya. Gula yang dikristalkan telah dilaporkan semenjak 2500 tahun dahulu di India. Biasanya, tebu yang bengkok adalah kurang manis berbanding tebu yang batangnya lurus. Kebanyakan tebu yang biasa dilihat adalah tebu yang berwarna kuning dan juga tebu yang berwana hitam. Sekitar abad ke-8 A.D. orang-oramg Arab memperkenalkan gula ke Mediterranean dan dari situ ia ditanam di Sepanyol. Ia merupakan salah satu tanaman terawal yang di bawa ke Amerika oleh orang-orang Sepanyol.

6 comments: